ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΗΝ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ “ΠΑΙΧΝΙΔΟΣΩΜΑ – BodyPlay”

Στις 16 Σεπτεμβρίου 2017, θα γίνει ένα τρίωρο «Εισαγωγικό στην Μεθοδολογία του BodyPlay»
Ώρα: από 12:00 έως 15:00.

Το εισαγωγικό αυτό πρόγραμμα αφορά Θεραπευτές, οι οποίοι θα ήθελαν να μάθουν περισσότερα, για το πρόγραμμα Μεθοδολογίας στο “Παιχνιδόσωμα – Body Play”.

Απαραίτητη η κράτηση θέσεως.

Τι είναι το “ΠΑΙΧΝΙΔΟΣΩΜΑ – Body Play”

• Είναι ένα σεμινάριο, το οποίο βασίζεται σε ασκήσεις όπως αυτές διαμορφώνονται από το «ΠΑΙΧΝΙΔΙ». (θεατρικό παιχνίδι, κινητικές δραστηριότητες, παιχνίδια ρόλων, παραλλαγμένα παραδοσιακά παιχνίδια, μουσικοκινητικά παιχνίδια κ.τ.λ)
• Βασίζεται στους απλούς κανόνες ενός παιχνιδιού και στην χαρά που προσφέρει η συμμετοχή σε ένα παιχνίδι – προσαρμόζοντας τεχνικές υποκριτικής και κίνησης.
• Συγχρόνως, ΣΥΝ-υπάρχουμε και ΣΥΝ-δημιουργούμε όλοι μέσα σε μια ομάδα.
• Στο «ΠΑΙΧΝΙΔΟΣΩΜΑ – Body Play», το Σώμα είναι το βασικό μέσο, που δρά και αντιλαμβάνεται.
• Η Σωματική μας συμπεριφορά χρησιμοποιείται ως κύριος τρόπος επικοινωνίας (μαθαίνουμε να δουλεύουμε μέσα από κινησιολογικές φόρμες).
• Ανακαλύπτουμε και ταυτόχρονα αναπτύσσουμε και εξελίσουμε τα ταλέντα και τις δεξιότητες μας, ενώ εξοικειωνόμαστε με την έκθεση και την προβολή.
• Αυξάνεται η αποδοχή για τον εαυτό και τους άλλους, και ως συνέπεια η αυθεντικότητα και η ενσυναίσθηση μέσα από την σωματική έκφραση.
• Ενισχύεται η χωρική και η σωματική νοημοσύνη, μέσω των κινησιολογικών αυτοσχεδιασμών και της μη-λεκτικής επικοινωνίας

Το “Παιχνιδόσωμα – Body Play”, μέσα από το «κινούμενο σώμα» αποτελεί, μία ολοκληρώμενη βιωματική μέθοδο διευκόλυνσης ομάδας, η οποία συνδυάζει το παχνίδι με την σωματική δράση – κίνηση, προκειμένου τα μέλη να αλληλεπιδράσουν μεταξύ τους. Το “Παιχνιδόσωμα – Body Play” υλοποιείται σε παιδιά, εφήβους, ομάδες γονέων – παιδιών και σε ενήλικες και συγκεκριμένα, σε ομάδες δημιουργικές, εκπαιδευτικές, θεραπευτικές και coaching. Το ασκησιολόγιο του είναι εμπνευσμένο από το χορό (τεχνικές σύγχρονου και πρωτόγονου χορού και σωματικής έκφρασης), το σωματικο θέατρο, την μουσικοκινητική αγωγή του Carl Orff, το παραδοσιακό παιχνίδι και τη θεατρική αγωγή. Η μέθοδος του “Παιχνιδοσώματος – Body Play” όμως, συνδυάζει την προσωποκεντρική προσέγγιση με το κινούμενο σώμα, τη μη λεκτική επικοινωνία και το παιχνίδι, χωρίς καμία θεωρητική και λεκτική διεργασία, αλλά εντελώς βιωματικά. Για παράδειγμα η έννοια της αποδοχής προσεγγίζεται και βιώνεται ως εξής:
Στο παιχνιδόσωμα, τα μέλη μπαίνουν σε ρόλο «καλλιτέχνη – δημιουργού» και μέσα από την ομαδική δράση, απομυθοποιούν την έννοια του «λάθους». Το «λάθος» αρχίζει να βιώνεται, ως μία αίσθηση, όχι και τόσο απωθητική, αλλά δημιουργική μέσα σε αυτήν την εξελικτική διαδιακασία. Η επικριτική στάση απέναντι στον εαυτό και στους άλλους, σιγά σιγά μειώνεται και το άτομο συναντά την αποδοχή. Όταν κανείς δεν φοβάται πλέον την επίκριση, γίνεται όλο και πιο αυθεντικός και με μεγαλύτερη ενσυναίσθηση, για τον εαυτό και τους άλλους.

Η «Μεθοδολογία του Παιχνιδοσώματος – Body Play» θα μπορούσε να παρομοιαστεί με τη διαδικασία της «μαγειρικής»! Δηλαδή, ενώ ο καθένας χρησιμοποιεί κάποια βασικά υλικά για την εκτέλεση μιας συνταγής, στην πορεία αυτοσχεδιάζει και τροποποιεί τη συνταγή σύμφωνα με τις επιθυμίες του. Έτσι και στο πρόγραμμα “Παιχνιδόσωμα – Body Play”, ο θεραπευτής μαθαίνει μια «δομή», που στην πορεία μπορεί να την προσαρμόσει στα μέτρα του και να την αξιοποιήσει για το όφελος της ομάδας του.
Επομένως, το πρόγραμμα αυτό προτείνει και εκπαιδεύει τον θεραπευτή σε μία «δομή» ή «μέθοδο», προκειμένου να είναι σε θέση να σχεδιάζει και να υλοποιεί δημιουργικές συναντήσεις με ομάδες, που αξιοποιούν το παιχνίδι και το σώμα ως εργαλεία επικοινωνίας, διάδρασης και θεραπείας. Ο τρόπος με τον οποίο τα μέλη της ομάδας θα έρθουν σε επαφή με τη συγκεκριμένη «μεθοδολογία» θα γίνει με τους εξής τρόπους:

1. Τα μέλη της ομάδας θα βιώσουν μία σειρά δομημένων συναντήσεων “Παιχνιδοσώματος – Body Play” προκειμένου να έχουν μία μεγάλη γκάμα παιχνιδιών στο ασκησιολογιό τους (Διεύρυνση εργαλειοθήκης)
2. Παράλληλα θα γίνονται συζητήσεις σχετικά με την δομή – θεωρία που εφαρμόστηκε, αλλά και την συσχέτιση των ασκήσεων με το θεραπευτικό αποτέλεσμα, για την καταλληλότερη επιλογή δραστηριοτήτων. Οι εκπαιδευόμενοι θα πάρουν σημειώσεις και βιβλιογραφία σε μορφή power point (Θεωρητική κατάρτιση).
3. Τα μέλη της ομάδας θα μπουν σε ρόλο διευκολυντή ομάδας “Παιχνιδοσώματος – Body Play”, προκειμένου να εντάξουν την δομή που διδάχτηκαν στην δική τους δυναμική και αισθητική (Βιωματική εκπαίδευση)

Τα παιχνίδια που προτείνονται είναι κυρίως παιχνίδια:

• θεατρικά,
• μουσικοκινητικά,
• παραδοσιακά

και είναι εμπνευσμένα από ασκήσεις:

• σωματικής έκφρασης,
• physical theater,
• θεατρικού παιχνιδιού, μουσικοκινητικής αγωγής συστήματος Orff και
• σύγχρονου-πρωτόγονου χορού.

 

“Παιχνιδόσωμα – Body Play” – Play Therapists – Θεραπευτές:

• To παιχνιδόσωμα κατ’αρχήν, προσφέρει και δημιουργεί το κατάλληλο κλίμα στον παιγνιοθεραπευτή, να παίξει ο ίδιος και να αναδύξει τον καλλιτεχνικό και δημιουργικό εαυτό του. Έτσι, ακόμη και αν ένας θεραπευτής δεν κάνει στην ομάδα του ποτέ καμία άσκηση από το ασκησιολόγιο που προτείνεται στο παιχνιδόσωμα, θα έχει επωφεληθεί, μόνο και μόνο που βίωσε την δική του καλλιτεχνκή εμπειρία. Μέχρι σήμερα, τα οφέλη ενός θεραπευτή, από τη βιωματική αυτή διαδικασία, περιγράφονται ως εξής:

– αύξηση σωματικής και χωρικής ευφυίας και αφύπνιση της φαντασίας του.
Η σωματική έκφραση διευκολύνει το σώμα με τέτοιο τρόπο που βοηθά τον θεραπευτή στην επικοινωνία, την εξωστρέφεια και το body contact.
– μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στα εκφραστικά μέσα του και μεγαλύτερο αίσθημα αυτοπεποίθησης και τόλμης, ως προς την έκθεση και την θεατρικότητα του.
– μεγαλύτερη ευελιξία και ετοιμότητα, δυνατότητα αυτοσχεδιασμού, όταν τα πράγματα δεν πηγαίνουν, όπως τα είχε σχεδιάσει στην ομάδα του.

• Το “Παιχνιδόσωμα – Body Play” και η γνώση της Μεθοδολογίας του, σε έναν παιγνιοθεραπευτή μπορεί να είναι εξαιρετικά χρήσιμο, διότι προσφέρει γνώσεις στοχοθεσίας των παιχνιδιών – δραστηριοτήτων και βοηθάει πολύ στην υλοποίηση προγραμμάτων μίας συνάντησης, αλλά και ολόκληρης θεραπευτικής παρέμβασης, σε ατομικές συναντήσεις (επίπεδο diploma) ή ομάδες.
• Τέλος ο παιγνιοθεραπευτής παρακολουθώντας το σεμινάριο αυτό εμπλουτίζει κατά πολύ το ασκησιολόγιο του, με ασκήσεις που έχει την δυνατότητα να έχει βιώσει ο ίδιος, ενώ παράλληλα, μαθαίνει τον τρόπο να δημιουργεί και δικές του!

Το πρόγραμμα αυτό προτείνεται, ιδανικά, σε όσους παιγνιοθεραπευτές δουλεύουν κατευθυντικά ή πρόκειται να δουλέψουν κατευθυντικά με μία θεραπευτική ομάδα μέσω play therapy ή ομάδα play work. Αυτό, δεν σημαίνει πως είναι απαγορευτικό για κάποιον άλλον θεραπευτή. Απλώς, σε αυτό το πρόγραμμα δεν θα πάρει γνώσεις, ως προς το πως γίνονται οι θεραπευτικές ομάδες ή οι θεραπευτικές διαδικασίες μέσα στην ομάδα ή την ατομική συνεδρία.

Βασικές Ενότητες Προγράμματος:

• Η ΠΡΩΤΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΜΕ ΜΙΑ ΟΜΑΔΑ – ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΓΝΩΡΙΜΙΑΣ
• ΤΟ ΠΑΙΧΝΔΙ ΩΣ ΕΝΕΡΓΗΤΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΚΑΙ ΟΙ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΤΟΥ.
• ΜΟΥΣΙΚΟΚΙΝΗΤΙΚΗ ΚΑΙ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ
• ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΟ «ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ» – Η ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ
• ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ ΤΗΝ ΚΙΝΗΣΗ ΚΑΙ ΤΟ ΣΩΜΑ – Η ΜΗ ΛΕΚΤΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
• ΠΩΣ ΦΤΙΑΧΝΟΥΜΕ ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ
• ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΚΛΕΙΣΙΜΟ ΜΙΑΣ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗΣ
• Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΘΕΡΑΠΕΥΤΗ ΣΤΗΝ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΜΙΑΣ ΟΜΑΔΑΣ
• ΠΩΣ ΕΜΨΥΧΩΝΟΥΜΕ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΜΕΣΑ ΣΕ ΜΙΑ ΟΜΑΔΑ.

Διάρκεια

6 ΣΑΒΒΑΤΟΚΥΡΙΑΚΑ 10 ΩΡΩΝ (60 ΩΡΕΣ ΣΥΝΟΛΙΚΑ)

ΩΡΑΡΙΟ:

Από 10:00 έως 15:00 (Σάββατο και Κυριακή), εκτός του τελευταίου Σαββατοκύριακου, που οι ωρες θα είναι από 10:00-17:00 και για τις δύο ημέρες.

ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΕΣ ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΩΝ:

1η συναντηση: 14 και 15 Οκτωβρίου 2017
2η συνάντηση: 11 και 12 Νοεμβρίου 2017
3η συνάντηση: 09 και 10 Δεκεμβρίου 2017
4η συνάντηση: 13 και 14 Ιανουαρίου 2018
5η συνάντηση: 10 και 11 Φεβρουαρίου 2018 και
6η συνάντηση: 24 και 25 Μαρτίου 2018

ΧΩΡΟΣ: Play Therapy Greece

ΕΙΣΗΓΗΤΡΙΑ: Κατερίνα Μπάστα

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ – ΠΡΟΕΓΓΡΑΦΕΣ

Νέλλη Μπουκουβάλα
Play Therapy Greece
Τηλέφωνα: 210 7796100 και 6985577627,
Email: playtherapygreece@gmail.com