3-ΕΤΕΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΣΤΗΝ ΒΙΩΜΑΤΙΚΗ ΚΑΙ CREATIVE ΠΡΟΣΩΠΟΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ
ΑΘΗΝΑ
3-ΕΤΕΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
στην βιωματική και creative προσωποκεντρική συμβουλευτική
(Attachment Theory), και την Νευροβιολογία.
Σχετικά με την Προσωποκεντρική Προσέγγιση (PCA)
Θεωρείται από τους κυριότερους εκπροσώπους της ανθρωπιστικής προσέγγισης στην ψυχολογία. Ιδρυτής της PCA είναι ο Carl Rogers (1902-1987).
Είναι φαινομενολογική προσέγγιση με επιρροές από τον Υπαρξισμό. Διέπεται από βαθιά πίστη και σεβασμό για τον άνθρωπο. Η πίστη αυτή βασίζεται στην αξιωματική θέση, ότι κάθε άνθρωπος έχει μια εγγενή τάση για συντήρηση, επιβίωση, διαφοροποίηση και ανάπτυξη του δυναμικού του, την τάση πραγμάτωσης. Έτσι ο καθένας κινείται προς αυτή την κατεύθυνση και είναι η μόνη αυθεντία της ζωής του. Ως εκ τούτου, η Προσωποκεντρική συμβουλευτική ασπάζεται τις αρχές της ισοτιμίας και η Προσωποκεντρική σύμβουλος συνοδοιπορεί με τον πελάτη της, με σεβασμό στην προσωπική του ευθύνη, στις επιλογές του και την αυτονομία του.
Το κέντρο της PCA είναι η θεραπευτική σχέση. Για τους Προσωποκεντρικούς δεν αποτελεί απλά ένα εφαλτήριο για την θεραπεία, αλλά την ίδια την θεραπεία. Και σχέση δημιουργείται ανάμεσα σε πρόσωπα. Αυτό σημαίνει και η ονομασία της προσέγγισης. Ο σύμβουλος και η πελάτισσα είναι δύο πρόσωπα σε θεραπευτική σχέση. Αυτό σημαίνει ότι η σύμβουλος δεν μπαίνει απρόσωπα ή σαν ρόλος στην διαδικασία, αλλά είναι ολόκληρη παρούσα. Για να επιτευχθεί η θεραπευτική σχέση, είναι αναγκαίες και ικανές (σύμφωνα με την Προσωποκεντρική θεωρία θεραπείας) οι εξής έξι (6) θεραπευτικές συνθήκες, που καλείται ο σύμβουλος να δημιουργήσει:
1. Δύο πρόσωπα είναι σε ψυχολογική επαφή
2. Το ένα πρόσωπο, ο πελάτης βρίσκεται σε «ασυμφωνία»
3. Το άλλο πρόσωπο, η σύμβουλος, βρίσκεται σε συμφωνία, είναι αυθεντική μέσα σε αυτή την σχέση
4. Η σύμβουλος βιώνει άνευ όρων θετική αποδοχή για τον πελάτη της
5. Η σύμβουλος ενσυναισθάνεται το εσωτερικό πλαίσιο αναφοράς του πελάτη της και το επικοινωνεί σε αυτόν
6. Ο πελάτης αντιλαμβάνεται, τουλάχιστον σε κάποιο βαθμό, την άνευ όρων αποδοχή και την ενσυναίσθηση της συμβούλου.
Οι συνθήκες αυτές δημιουργούν μια σχέση εμπιστοσύνης, που συχνά είναι επανορθωτική, σε προηγούμενες εμπειρίες πελατών. Καθώς τα παιδιά μεγαλώνουν, οι κοινωνικές επιταγές και οι όροι αξίας του περιβάλλοντος επηρεάζουν την τάση πραγμάτωσης, κάνοντας την συχνά να παρεκκλίνει. Αυτό συμβαίνει γιατί οι άνθρωποι διαμορφωνόμαστε μέσα σε σχέσεις, εξαρτιόμαστε από σχέσεις και η αποδοχή του περιβάλλοντος είναι ζωτικής σημασίας. Χάνεται σε διάφορους βαθμούς η εσωτερική εστίας αξιολόγησης προς όφελος της εξωτερικής εστίας αξιολόγησης. Δημιουργούνται εσωτερικές συγκρούσεις που διαμορφώνουν μια εικόνα εαυτού και μια δομή εαυτού σε ασυμφωνία. Ως ενήλικες καλούμαστε να επιλύσουμε αυτές τις συγκρούσεις, να επανασυνδεθούμε με την εσωτερική εστία αξιολόγησης μας, μέσα σε σχέσεις βρίσκοντας νέους τρόπους σχετίζεσθαι και συμπερίληψης (κοινωνική διαμεσολάβηση).
Η θεωρία του John Bowlby για τους συναισθηματικούς δεσμούς (Attachment), οι αρχές του Milton Erickson, αλλά και τα σύγχρονα ευρήματα της Νευροβιολογίας, πλαισιώνουν αρμονικά, τεκμηριώνουν και συμπληρώνουν την Προσωποκεντρική θεωρία και πρακτική. Οι βιωματικές ασκήσεις, το παιχνίδι, η τέχνη, όλα βασισμένα σε Προσωποκεντρική βάση (V. Axline, N. Rogers, L. Silverstone) έρχονται να ολοκληρώσουν, να εμπλουτίσουν και να εμβαθύνουν τόσο την εκπαίδευση, όσο και την μετέπειτα συμβουλευτική πρακτική, αποτελώντας μια νέα πρόταση στην προσέγγιση.
Υλικοτεχνική Υποδομή
Η Play Therapy Greece διαθέτει την κατάλληλη υποδομή για την υποστήριξη των εκπαιδευτικών προγραμμάτων της.
Ενδεικτικά:
• Χώρους κατάλληλους για μεγάλη ομάδα, αλλά και για ταυτόχρονες μικρότερες ομάδες
• Μια εξαιρετικά μεγάλη συλλογή υλικών για δημιουργικούς τρόπους εκπαίδευσης και συμβουλευτικής πρακτικής
• Μηχανήματα προβολής και καταγραφής συνεδριών
• Πρόσβαση σε μια πλούσια βιβλιοθήκη
• Συλλογή άρθρων και ηλεκτρονικών εντύπων σε μορφή αρχείων pdf
• Διαδικτυακή και δια ζώσης επικοινωνία με τους εκπαιδευτές και την εκπαιδευτική ομάδα
Επίσης υπάρχει γραπτός κώδικας Εκπαιδευτικής δεοντολογίας της σχολής με διαμορφωμένες διαδικασίες που αφορούν τις/τους εκπαιδευόμενες/ους, αναρτημένες στην διαδικτυακή σελίδα μας.
Γενικά για το τριετές πρόγραμμα εκπαίδευσης στην Βιωματική και Creative Προσωποκεντρική Συμβουλευτική
Η Play Therapy Greece διαθέτει την κατάλληλη υποδομή για την υποστήριξη των εκπαιδευτικών προγραμμάτων της.
Το πρόγραμμα είναι πλήρως πιστοποιημένο από την ΕΕΣ (Ελληνικής Εταιρείας Συμβουλευτικής) και την ΕΠΒΕ (Ελληνική Προσωποκεντρική και Βιωματική Εταιρεία) και σχεδιασμένο με βάση τις αρχές και τις υποδείξεις τους για την εκπαίδευση επαγγελματικών Συμβούλων Ψυχικής Υγείας. Αποτελείται από δύο κύκλους σπουδών:
Στον πρώτο, διάρκειας ενός έτους, οι συμμετέχοντες διδάσκονται τις αρχές και τις δεξιότητες της Προσωποκεντρικής Συμβουλευτικής και
Στον δεύτερο, διάρκειας δύο ετών, το πρόγραμμα ολοκληρώνεται και οι εκπαιδευόμενοι, μετά την επιτυχή ολοκλήρωσή τους, λαμβάνουν πιστοποιητικό εκπαίδευσης ως Προσωποκεντρικού Συμβούλου Ψυχικής Υγείας.
Η συνέχιση των σπουδών στον δεύτερο κύκλο, θα εξαρτηθεί από την ακαδημαϊκή πορεία, την προσωπική ανάπτυξη και την επιτυχή συμμετοχή του κάθε εκπαιδευόμενου στον πρώτο κύκλο σπουδών. Σε περίπτωση που ο/η εκπαιδευόμενος δεν συνεχίσει στον 2ο κύκλο, θα πάρει βεβαίωση Δεξιοτήτων Επικοινωνίας και Συμβουλευτικής.
Οι απόφοιτοι του τριετούς προγράμματος θα μπορούν να ασκήσουν το επάγγελμα του Προσωποκεντρικού Συμβούλου Ψυχικής Υγείας, κάνοντας έναρξη στην εφορία (Κωδικός Αριθμός Δραστηριότητας: «Δραστηριότητες σχετικές με την ανθρώπινη υγεία και κοινωνική μέριμνα, Υπηρεσίες Συμβούλου Ψυχικής Υγείας»). Για να έχουν το δικαίωμα άσκησης του επαγγέλματος, οι εκπαιδευόμενοι υποχρεούνται να ολοκληρώσουν με επιτυχία εκπαίδευση διάρκειας τριών (3) ενιαίων ακαδημαϊκών ετών (σύμφωνα με τις προϋποθέσεις της ΕΕΣ και ΕΠΒΕ) .
Η εκπαίδευση αυτή είναι ένα διευρυμένο μοντέλο της Προσωποκεντρικής Θεωρίας του Carl Rogers και της μαθήτριας του Virginia Axline, εμπλουτισμένο με δημιουργικές (creative) και βιωματικές πρακτικές, που εισάγουν το παιχνίδι και την σωματική έκφραση, τόσο στην Εκπαίδευση όσο και στην Συμβουλευτική πρακτική. Επίσης στο πρόγραμμα εισάγονται κάποιες από τις αρχές του Milton Erickson, της θεωρίας του συναισθηματικού δεσμού (attachment theory) του John Bowlby και των σύγχρονων ευρημάτων της Νευροβιολογίας. Η εκπαίδευση άρα, συνδυάζει την Προσωποκεντρική συμβουλευτική, εντάσσοντας το παιχνίδι, την δημιουργική πρακτική καθώς και το σώμα, ως μια ολιστική προσέγγιση που απευθύνεται σε ενήλικες πελάτες.
• Θεωρία,
• Προσωπική ανάπτυξη,
• Βιωματική εκπαίδευση, Δημιουργική εκπαίδευση
• Εκπαίδευση σε συμβουλευτικές δεξιότητες
• Πρακτική και
• Εποπτεία.
Η Εισαγωγή στη Συμβουλευτική (μαθήματα κορμού): κατ’ ελάχιστο 100 ώρες (on line εκπαίδευση).
Εκπαίδευση στην Προσωποκεντρική Προσέγγιση και άλλες θεωρίες: κατ’ ελάχιστο 600 ώρες (δια ζώσης εκπαίδευση).
Ενδεικτικά αναφέρονται θέματα που καλύπτονται κατά την διάρκεια της εκπαίδευσης:
• Θεωρία και πράξη της Προσωποκεντρικής Προσέγγισης
• Εισαγωγή στην Συμβουλευτική Διαδικασία. Διαφορές και όρια από την Ψυχοθεραπεία.
• Φιλοσοφία, Θρησκεία, Πνευματικότητα και Συμβουλευτική
• Βασικά στοιχεία Ψυχολογίας
• Νευροβιολογία
• Attachment
• Έρευνα.
• Δημιουργικοί, βιωματικοί τρόποι συμβουλευτικής παρέμβασης και PCA
• To σώμα στην Προσωποκεντρική
• Δεοντολογία, Ηθική
• Πεδία εφαρμογής συμβουλευτικής
• Διαφορετικοί πληθυσμοί και συμβουλευτική
• Διάφορες προσεγγίσεις και PCA
• Ειδικά θέματα συμβουλευτικής
Και στα 3 έτη προβλέπονται γραπτές και προφορικές εργασίες και παρουσιάσεις.
Η συνολική διάρκεια του προγράμματος είναι τρία (3) ακαδημαϊκά έτη. Οι εκπαιδευόμενοι μπορούν να αναβάλουν ή να καθυστερήσουν την ολοκλήρωση τμημάτων του προγράμματος, αποκλειστικά και μόνον κατόπιν συνεννόησης με τον εκπαιδευτή τους και τον Ακαδημαϊκό Υπεύθυνο και μόνο για συγκεκριμένους τομείς της εκπαίδευσης (π.χ. πρακτική άσκηση), λόγω αιτιολογημένων δυσκολιών. Το σύνολο των σπουδών τους, όμως, δεν μπορεί να διαρκεί περισσότερο από 6 έτη.
Το πρόγραμμα απευθύνεται σε αποφοίτους Δευτεροβάθμιας ή Τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, που θα ήθελαν να ασκήσουν το επάγγελμα του Συμβούλου και σε όποιον θα ήθελε να γνωρίσει την Προσωποκεντρική προσέγγιση και το βιωματικό/ creative μοντέλο. Οι αιτήσεις αξιολογούνται κατά περίπτωση από την Εκπαιδευτική Επιτροπή, λαμβάνοντας υπ’ όψιν και αξιολογώντας και όλα τα υπόλοιπα προσόντα του ενδιαφερόμενου, πέραν των ακαδημαϊκών. Επίσης, οι υποψήφιοι αξιολογούνται και μέσω συνέντευξης, όπου δίνεται ιδιαίτερη έμφαση και βαρύτητα στην εμπειρία ζωής και επαγγελματικής δραστηριότητας του καθ’ ενός.
Κατώτερο ηλικιακό όριο εισόδου στον πρώτο κύκλο: 23 έτη
Με την ολοκλήρωση του προγράμματος οι συμμετέχουσες θα μπορούν:
• Να περιγράφουν και να ασκούν κατάλληλα και αποτελεσματικά την Συμβουλευτική
• Να εφαρμόζουν την Προσωποκεντρική Συμβουλευτική σε ενήλικες, με γνώμονα την προσωπικότητα και τις ανάγκες του κάθε πελάτη τους.
• Να περιγράφουν διαφορετικά είδη και μοντέλα Συμβουλευτικής και να διακρίνουν τι είναι κατάλληλο για τους πελάτες τους
• Να περιγράφουν διαφορετικά είδη και μοντέλα Συμβουλευτικής και να διακρίνουν τι είναι κατάλληλο για τους πελάτες τους
• Να επιλέγουν τις κατάλληλες δεξιότητες και πρακτικές στην άσκηση της Συμβουλευτικής,
• Να αναγνωρίζουν τον κάθε πελάτη ως πρόσωπο κι όχι κάτω από το πρίσμα μιας διαγνωστικής ταμπέλας
• Να αναγνωρίζουν στοιχεία ψυχοπαθολογίας σε ενήλικες
• Να εκτιμούν παράγοντες κινδύνου (risk assessment)
• Να αναπτύξουν τις δεξιότητες αυτό-αξιολόγησης και κριτικής σκέψης.
• Να παραπέμπουν κατάλληλα τους πελάτες τους, όταν αυτό είναι απαραίτητο
τους,
• Να οργανώνουν τον χώρο και τo πλαίσιο των συνεδριών
• Να ενσωματώσουν την θεωρητική και βιωματική μάθηση και να διαμορφώσουν το δικό τους προσωπικό τρόπο στη συμβουλευτική τους πρακτική και διαδικασία.
• Να συνειδητοποιούν την ανάγκη για συνεχή εκπαίδευση και επιμόρφωση και να την αναζητούν
• Να μελετούν σε βάθος κοινωνικά θέματα που επηρεάζουν την ψυχική υγεία (πχ πανδημία)
• Να καλλιεργούν την ενδοσκόπηση και να κάνουν συστηματική χρήση προσωπικής θεραπείας και εποπτείας
• Να καλλιεργούν την ενδοσκόπηση και να κάνουν συστηματική χρήση προσωπικής θεραπείας και εποπτείας
• Να αναγνωρίζουν τα όρια της δεοντολογικής συμπεριφοράς και να τηρούν τους κώδικες των επαγγελματικών φορέων που υπάγονται
Η γλώσσα της εκπαίδευσης είναι τα Ελληνικά. Η καλή γνώση αγγλικών είναι απαραίτητη, καθώς ο κύριος όγκος της βιβλιογραφίας είναι στα Αγγλικά.
Ακαδημαϊκή Υπεύθυνη Προγράμματος Συμβουλευτικής: Ρουμπίνη Βασιλοπούλου, MSc, ECP
Έναρξη Εκπαιδευτικού: Τον Σεπτέμβριο κάθε έτους
Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα διενεργείται 8 Σαββατοκύριακα και 3 τριήμερα κάθε ακαδημαϊκό έτος.
Ωράριο:
Παρασκευή: 10.00-18.00 (αφορά μόνο τα τριήμερα)
Σάββατο: 10.00 – 18.00
Κυριακή: 10.00 – 18.00
Το κόστος διαμορφώνεται ανά κύκλο εκπαίδευσης.
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ – ΠΡΟΕΓΓΡΑΦΕΣ – ΕΓΓΡΑΦΕΣ:
Νέλλη Μπουκουβάλα, CEO-Course Director
Certified PCA Counsellor
Certified Play Therapist
Accredited Course Director for APAC Ltd and member of the academic team of Leeds Beckett University
Certified Supervisor with Play and Creative Arts
Τηλέφωνα Επικοινωνίας: 210 7796100, 210 7796101, 6985577627,
Email: playtherapygreece@gmail.com